Przebłyski to mikrochwile w których doświadczamy stanu głębokiego spokoju, równowagi. W teorii poliwagalnej o takich momentach mówi się, że nasz automatyczny układ nerwowy (AUN) znajduje się w stanie błędnym brzusznym. W naszym codziennym życiu ten stan pojawia się regularnie. Niestety jest bardzo często przez nas niezauważalny.

Konieczność przetrwania sprawiła, że ludzie musieli skupiać się na bodźcach i sygnałach negatywnych. Dlatego jesteśmy zaprogramowani biologicznie do zwracania większej uwagi na wydarzenia świadczące lub mogące świadczyć o zbliżającym się niebezpieczeństwie, niż na chwile równowagi. Wiele osób nawet w stanie względnego spokoju wypatruje wciąż dookoła siebie zagrożeń, nie potrafiąc w pełni doświadczyć tego stanu.

Takie doświadczenia, jak łagodny i ciepły wiatr, kojący szum drzew, czy przyjazny wyraz twarzy, często nie przedostają się do naszej świadomości. Dlatego pierwszym i podstawowym krokiem w tworzeniu wzorców działania naszego AUN umożliwiających szybszy powrót do stanu równowagi, jest zauważanie tych przebłysków. Zatrzymanie się i poświęcenie im chwili uwagi.

Jak wzmacniać tę umiejętność:

  • Postanów znaleźć każdego dnia określoną liczbę przebłysków. Liczba ta nie powinna być zbyt duża. Zwłaszcza, jeżeli takie przebłyski są dla Ciebie zupełnie nowym doświadczeniem.
  • Szukaj przebłysków w codziennych czynnościach. Zdarzają się one cały czas, ale ponieważ trwają krótką chwilę, musisz się starać, by ich nie przegapić.
  • Gdy dostrzeżesz przebłysk, zatrzymaj się i go doceń. Opracuj jakiś prosty sposób potwierdzający jego pojawienie się. Ja lubię w tym momencie kłaść dłoń na splocie słonecznym. Znam osoby, które wolą położyć dłoń na brzuchu i zrobić głęboki wydech albo delikatnie dotknąć ust palcem wskazującym.
  • Załóż notes w którym będziesz codziennie zapisywać przebłyski. W których miejscach się pojawiły? O jakich porach? Z kim wtedy byłaś/byłeś? Dzięki temu zorientujesz się, co sprzyja ich pojawianiu się.
  • Opowiadaj o swoich przebłyskach. Jeżeli masz kogoś bliskiego, zaufanego, wyślij mu wiadomość.

 

Źródło “Polyvagal Exercises for Safety and Connection: 50 Client‑Centered” Deb Dana.